Pages

18 February 2019

učiteljica

Zavjetrina na klupama među grmljem po parkiralištu odlično je mjesto za uhvatiti svježeg zraka iako nije kao onaj blago depresivni parkić kod doma zdravlja u Karamanovom. To depresivno je više uvjetno mikrolokacijsko geomorfološki jer je malo ispod razine okolnog tla, a ne globalno, i uopće ne misli za njega da je depresivan na onaj psihički način, dapače. A i dobro je čuvano okruženje: banka, skupština, sud, Lisinski,... svega.

Gleda u kolica kako ih je pustila odmoriti, ta koja vuče godinama, točnije ono što je ostalo od njih. Nekad dječjih kolica konstrukcije sazdane od okruglih kromiranih metalnih šipki, da joj je tehničkog znanja sigurno bi se dalo nekih podataka o dimenzijama, preciznim opisom legura, načina izvedbe i još o gomili svijetu nevažnih detalja. Na kolcima nekoliko cekera istkanih od crvene, bijele i plave like, uhvati se kako bira redoslijed nabrajanja boja obzirnije od tkalaca, sa patentzatvaračima, cipfovima, zipovima, ciferšlusima, rajsferšlusima ili kako ih se još sve ne zove. Pregurala ih je stotine i stotine kilometara otkako je u Zagrebu, od Maksimira do Keglića, od Ribnjaka i Zrinjevca do novozagrebačkih oaza u rasteriranom betonu.

Sjeti se kuće. Velika kuća na kraju ulice zasjela poput kraljice majke. Sjeti se sebe djevojčice kako je skupljala po vrtu jagode, brala trešnje i gutala ih onako žive i kako je pažljivo hvatala bravu na dvorišnim vratima da ne bi ruke zaprljala jer to ljudi diraju. Školske torbe se sjeti, one za na leđa, sa mačjim očima. I škole. Prvo iz onih dana klupe, a poslije katedre. I kako su je starije kolege i dalje gledale kao dijete koje je došlo u zbornicu slučajno, a ne kao kolegicu. Sjeti se smrti oca i nedugo zatim i majke, njihove ljubavi i međusobnih tajni koje je prepoznavala u sitnim detaljima. Kad je ona kao dijete, onda su sigurno i oni... mora da je to bila neka njihova igra.

Izvuče sa donje police kolica novine. Stare novine. Vidi to po datumu, no ne smeta. Vijesti se i tako ciklički ponavljaju, baš kao kakav politički ritam zločina. Da, Ritam zločina, Tadić, Šovagović. Dobri ljudi, zna, ma gdje koji bio. Prijeđe fokusom po površini, po naslovima, nasumce ih otvoru. Crna kronika. Uvijek otvori crnu kroniku. Vijesti o bizarnim kriminalnim događajima kojih poveznice nitko ne vidi, a sami ih pisali. Naivci.

Gleda oko sebe posvuda ovu jadnu novokomponiranu sirotinju što na repu tehnološkog ushita i na krilima potonuća civilizacije skuplja ambalažu za pola kune po komadu. Koliko skupe po danu? Dvadeset? Pedeset? Sto? I potroše li radni dan za to ili više? Je li moguće tako? Sa nekretninama, djecom, mogu li prehraniti sve uopće? Uh, previše pitanja za jedan skoro proljetni sunčan dan. Podigne glavu, vratu da doći do zraka ispod čvora marame. Moglo bi pasti kakvo kupanje, nije već dugo. Kad ne stigne. A i rašta, kad je sad svejedno? Morat će opet do banke, podić koji dinar za ovaj mjesec. Zna da su kune, ali ona to bez nostalgije jer nema ničeg za čime bi žalila, više kolokvijalno.

Povremeno je viđala i ljude iz mjesta, one starije, dobro prije su bili mlađi, kako u Zagreb dođu. Poslom. Fakultet, sud, bolnica, djeca na školovanju, sve rjeđe neke studente i sve češće neke roditelje, odrastanje. Neke je znala iz škole, pamtila je imena i lica najlošijih i najboljeih đaka, a one iz sredine Gaussove krvulje, ono mnoštvo, njih nije. Samo masa.

Nisu je prepoznavali, ili su se pravili. A čula je priče, onako, ovlaš spominjanje u prolazu dok vuku cekere i torbe Tomislavcem unezvjereni od nedolazaka tramvaja. Te kako su je uništili četnici, a onda kako je, udbašica jedna, utekla od hrvatske države i hrvatskih školskih programa, pa kako je proćerdala kuću i imanje na koznakakvim kockama, te da je poludila... Svašta. Da su je oni prvi išli uništavat, jednostavno bi je ubili, a da je od Hrvatske išla bježat, ne bi u Zageb pobjegla pobogu. Prokockala, poludila, máh...  Nikom ne bi pala na pamet obična stvar, da su joj dosadili, i oni tamo, i mnogi drugi, i da se rasteretila svih dobara kako bi bila pokretna ako zatreba. A ustvari nije ni očekivala da je shvate. Mali ljudi.

Ne podižući glavu skrene pogled prema ritmičkom lupkanju potpetica o pločnik. Zgodna neka ženica. U prolazu joj, ne može reći da je nego dobronamjerno, uz pristojno "izvolite" pruži praznu bočicu vode, onu malenu, kao kakav milodar. Eto šta je snađe pod stare dane.

9 February 2019

poetika i politika

Nešto prevrćeš po nekim virtualnim sveskama, preslaguješ police, brišeš prašinu, bacaš beskorisno, praviš slobodno mjesto za nove stvari, kadli naletiš na par prijepisa nečijih ​ran​ih​ radov​a​.
Samo ti je jedno i amaterski za zaključit: kakva ​rana ​poetika, takva i  ​kasn(ij)a ​politika. Onda pomisliš, da su bar završili u obaveznoj lektiri umjesto u povijesti, svijet bi možda bio bolje mjesto. I još dvojiš, ne znaš jel gora loša poezija ili anemična košarka.

***
​​
Noćas
obeščašćene su moje krizanteme
zloslutni vjetar nije plakao nad mirisom tamjana
bilo je dugo i nije bilo lijepo
jer svatko je išao svojoj ljubavi
koja je čekala u imenu Natali ili Sebastijan.

izvjesna J.K. (nije Rowling)

***


Dosta mi je polovnjaka.
Hoću, konačno, muški da me se.
Balkanski, štono riječ.
I to: sada. Odmah. Nunc aut numquam.

Dosta mi je polovnjaka.
Tko će me, ah, tko će me, konačno, muški?
Drhćem uzbuđena. Zakoraknuti u povijest?
Quid multa? Muškarčinu čekam. Dokrajči!

Dosta mi je polovnjaka.
Numerus Negidius. Prekini, konačno, agoniju.
Dosadni niz historijskih zelembaća.
Faex populi.
Čekaj s asfaltom. Iskorijeni najprije.

Dosta mi je polovnjaka.
Od Avara do danas. Iskrči sve, konačno.
O, sancta simplicitas. Muški me dohvati!
Ne dvoumi. Iščupaj. Ob maiorem cautelam.

Dosta mi je polovnjaka.
Po peti put. Po tko zna koji put. Konačno:
Svrši!!! O fictus possessor. U spomen:
Mojim imenom cestu nazovi.
Nuper obiit.


izvjesni I.S. (nije Bashevis)

***

Univerzalnost svekolike kakvoće:
duhovnosti neopredmećene,
ljepote neotuđene,
neosiljene mirnoće.
U sazvježđima su snovi i slutnje
uljudbe (drevne i) nove:
u sukladnosti samobitnosti i sveopćosti
da obzorja svemiropolisa zamamna
na orisu horizonta još maglena
u vidozorju duhovnih muževa
što stazama trnja i otrovanih ruža
ustrajahu u raspeću svoga duha
do zrenja sveta, daleka i nedohvatna.


izvjesni F.T. (nije Marinetti)

***

5 February 2019

sav taj jaz, vol.2

- Gle vako. Matematika j jako važna u životu. Paz primjer. Imaš pipu, slavinu, jel. I imaš posudu koju trebaš napunit vodom iz pipe. Ak vodu pustiš jače, mlaz pada na rub posude i pola vode ulazi u nju, a pola prolijevaš. Ak vodu pustiš na najjače, ode sve preko posude. A ak vodu pustiš sporije da curi, voda ulazi u posudu, al curi sporo i posuda se sporo puni. Tu sad moraš znat kolko blizu ruba i kolko jako vodu moš puštat da b izračuno najbrže moguće punjenje. Jel kad je malo jači i malo prelazi il kad je malo slabiji i ne prelazi... Ne znam ja, al ima t tu visoke matematke sigurno, ima i limesa i derivacija i integrala i ko zna kojih tih matemačkih obrazaca i modela sve nema. Zamisli, sve moš izračunat. Ak poznaš alat. Jasno, moraš znat neke osnovne podatke, moraš znat maksimum i minimum snage mlaza, kut pada, opseg i volumen posude...
- A zašt ne b sam izmako posudu, otfrljio pipu do kraja i napunjo posudu maksimalno brzo?

2 February 2019

'79.

Sedamdesetdeveta je. Već je godina od preseljenja iz naboranih brdskoplaninskih krajeva u popeglane ravničarske.

Te smo godine, onako, napredno osnovnoškolski, a povodom stogodišnjice njegova rođenja, iščitavajući dostopnu literaturu ("Kroz vasionu i vekove") i proučavali rad Milutina Milankovića, svojim rođenjem ​ tadašnjeg mi sumještanina, matematičara, geologa, klimatologa i astrofizičara, i građevinskog inženjera također. Nemalen je (bio) njegov doprinos znanosti, naročito u astronomiji i klimatologiji, a pogotovo u analizama i zaključcima o cikličkim promjenama ​klimatskih pojava, što je i svjetska znanstvena elita potvrdila u doba kad je moja generacija tek počela grijati školske klupe​​. Jedan od prvih i važnijih detalja iz njegovog života jest da je rođendan imao 28. svibnja, dakle dan prije mene. Slavilo se​ dva dana​.​

Te godine, nešto kasnije, past će i prva klapa kratkometražnog igranog filma "Lopta". Kameru je držao Dragan Nemet, tada školarac iz Erduta, danas osnivač KPH iz Dalja, glavnu žensku rolu imala je odlikašica Srđana, kćer nastavnice iz zemljopisa, a glavna mušku ulogu odigrao je ​autor scenarija, režiser i montažer. Foto-kino sekcija u osnovnoj školi okupljala je šaroliko društvo s obzirom na količinu talenta i omjer truda i lijenosti...

* * *

Papir - kristal bijeli, Fotokemika; film - crnobijeli, Efke KB21 od 21 DIN-a (Deutsches Institut für Normung čiju smo kraticu smo u to doba vrlo važno znali odgonetati pod krivim nazivom Deutsche Industrie-Norm; u prijevodu: 100 ASA); autor​, kamerman iz prethodnog pasusa - imao loš dan.

Pozadina je vanjska strana zida crkvenog bedema. Vestu je štrikala baka Naka (od milja naopako od Anka). Teget plava s masu previše ovratnika. Teget plava je i Adidas kratka kabanica. Frizura je postojana. Poput jedine četvorke. Iz zemljopisa. 


21 January 2019

ponedjeljci


​Ponedjeljcima treba dati šansu.

Ono što oni, ponedjeljci, sad jesu, jesu jer smo to mi od njih napravili. Nisu oni toliko loši koliko imaju tu nesreću da baš svaki put dolaze nakon nedjelje. A nedjelje, umjesto da su ležerne i snene, ljubomorne su na subote jer zbog njih su umorne i razdražljive i sve što osvetnički prema subotama mogu napraviti, naprave to ponedjeljcima.​ Ponedjeljcima je na teret stavljeno i započinjanje kojekakvih odluka. Počinjanja učenja za ispit, kampanjeski, dakako. Prestajanja pušenja. Počinjanja vježbanja, ne sviranja klavira, iako i ta opcija postoji, počinjanja tjelovježbanja, fiskulturno uzdizanje radi očuvanja tjelesne kondicije. Prestajanja pravljenja budala od sebe: ne moš tu odluku u nedjelju donijeti jer još od subote nisi sav svoj pa onda to ostaviš ponedjeljku.

Ukratko, ponedjeljci su jedne obične žrtve spleta okolnosti, krivi dani na krivom mjestu i u krivo vrijeme.
 
 

17 January 2019

haberdašerija

Odgledao ponovo Tarantinov Hateful Eight, Mrzovoljnu osmorku. U dijelovima. Ne baš u šest kako ga je Tarantino snimio, ali ipak u dijelovima. Slatki je drijemež, obogaćen toplim kratkim snovima, činio svoje. Od svega ovaj put viđenog u filmu, za um mi zapela koliba okružena bezvremenskim bjelilom. Minnie's Haberdashery. Minnina galanterija. Ta riječ, haberashery, haberdašerija, galanterija, podsjetila me na jednu drugu, malogradsku galanteriju.

Galanterija, pojam urezan u sjećanje
večernjim šetnjama s roditeljima u kojima smo svaki put prolazili upravo i pored teta Dragičine galanterije.

Zimskih večernjih šetnji na drvenim sanjkama bez naslona i bez Tarantinovog Wyominga. Sanjke su bile nevelike, jednosjed bez zaštitne košarice za noge i bez naslona. Sportski model, reklo bi se. A ja, bio sam već dovoljno spretan da sam uspijevao održati se u sedlu.

Ljetnih večernjih šetnji obogaćenim roditeljskim rukama pridržavanim letovima nad uglancanim svijetlosivim trotoarom obasjanim uličnom rasvjetom čiji su reflektori, sivi i visoki, na stupovima izgledali poput štapićastih prašnika. Tata je s lijeve strane, one bliže ulici, mama s desne, one uz zgrade i živicom ograđene parkove i dvorišta. Poput asfalta, sivo je tatino odijelo, majčina haljina plava poput neba i moje veste.

U međuvremenima, u doba kad je jesen ulazila u sve pore naše stambene zajednice, kad se bez obzira na nemogućnost otvaranja prozora, osušeno se lišće, onako vlažno, polijepilo po kišom ostavljenim obrisima đonova cipela po podovima svih katova stubišta, to isto lišće se zadržavalo na grubom teta Dragičinom otiraču spletenom od debele špage; u proljeće je vjetar uspijevao potajice, skoro pa i nevidljivo unositi pelud koja se skupljala po prostrtim tkaninama, a poslije u nosevima mušterija.


Bio je to jedan od najneprivlačnijih prostora u gradu. U sumornom prizemnom izlogu metalnog okvira na prljavorozoj fasadi preživale su role tekstila. Konci, klupka vune, dugmad i rajsferšlusi su se smrtno dosađivali, a kalupi za cipele i žlice, one za obuvanje, zarekle se na doživotnu šutnju. Unutrašnjost - tiha i sumračna. Za oblačnih dana zbog smanjene količine pristiglog svjetla, a za sunčanih zbog preko izloga navučenih zelenih platnenih zastora s malenim kvadratnim otvorima prekrivenim klapnama od iste tkanine. "Da materijal ne apšisa". Taj neki mir, to neko gušenje svih zvukova pamukom, vunom, lanom i žerseom, narušavalo je zvonce na vratima koje se oglašavalo pri ulasku mušterija. Strahopoštovanje je ulijevao teta Dragičin alt.

Teta Dragičina galanterija je imala i službeni naziv, ali ga se ne sjećam - nije mi bio nimalo važan podatak. Ta riječ, galanterija, trogodišnjaku je bila lako izgovoriva kao i ventilator, propeler i lokomotiva.Otorinolaringologija tada za mene nije postojala. Teta Dragica je imala veliku kestenjastu glavu, a razlog tome bila je uvijek dobro držeća natapirana trajna. Trajna, pridjev koji se tako dobro prometnuo u vrlo postojanu imenicu da joj trovremenski Taft ni dan danas ne bi došao do koljena.

Dobro, sad kad malo bolje razmislim, možda se teta Dragica i nije zvala Dragica. Možda je danas konfabulacija učinila svoje, ali mi se zvučnost njezina glasa​, oblik njene frizure​ i tog imena sad savršeno poklapa.
​​

10 January 2019

trlababalan i ostale apstrakcije

Šućmuć. Tralala. Trlababalan. Bilo je još tih besmislenih riječi u mom djetinjstvu. Babaroga. Nemojdaponavljam. Vidićeštisvogboga... Priznajem, bog mi je s pet godina izgledao apstraktno poput korijena iz dva pa sam ga morao vizualizirati i za tu je priliku najzgodnija bila gola vitka crnkinja sa velike bijeložute limenke za kavu Julius Meinl - kad je bog nek je božanstven! Ono što je slijedilo iza vizualizacije boga bilo je ponavljanje, a to je bilo tako da bi bolje bilo da me Babaroga osobno uzela i odnijela bilo gdje. Pedagogija dvadesetog stoljeća proizvela je soli više nego sve jadranske solane skupa u svoj svojoj povijesti.

I dok su Babaroga, Nemojdaponavljam i Vidićeštisvogboga imale jasnu semantiku, Šućmuć, Tralala i Trlababalan su bile korištene, a tako su i zvučale, kao beznačajne poštapalice.

Šok je uslijedio jedno jutro. Radio prijemnik sa cijelih 13 američkih tranzistora u sebi, crna kutija veličine stabilizatora, neophodnog uređaja za otklanjanje većih amplituda napona, a koristio se za sprječavanje crkavanja televizora, kroz jedini je zvučnik dopirao ritmičan pjesmuljak. Hej mama, hej tata, hej deda moj... bila jednom jedna baba... trla baba lan... da joj prođe dan. Trla baba, trla baba, trla baba lan! Jebote, baba tare lan! Dobro, nisam opsovao, ali sam počeo pozorno slušati tekst...

Nakon tog jutra, Trlababalan se zauvijek promijenilo. Dobila je ozbiljan identitet - lice babe. Ne moje jer nju nisam mogao zamisliti da radi jedan te isti posao cijeli dan, ali bilo je dovoljno kandidatkinja u susjedstvu, bila je pogurena za nekim strojem u kojem je bio lan. Taj je stroj bio mješavina tkalačkog stana, šivaćeg stroja, stroja za kominjanje kukuruza i mašine za mljevenje mesa. Jedinih strojeva za koje sam znao da imaju veze s mojom babom s tim da je onaj za kukuruze bio na struju, a ostali su imali humaniji pogon. Lan je ostao apstrakcija.
​​
S tog istog radioprijemnika, samo par godina kasnije, u uho
mi je ušla još jedna užasno pjevna pjesma. Dugo vremena nejasnog značenja, ali pjevna. U razdeljak te ljubim.

Trla baba lan:
https://www.youtube.com/watch?v=6rF3lALkbkE

U razdeljak te ljubim:
https://www.youtube.com/watch?v=I4aGPnZ-hfc