Pages

20 June 2024

nogometna analiza

Ima nečeg mazohističkog u sjedenju na podnevnoj kavi po ovim vrućinama. Tragovi vjetra potpomognuti ventilatorom tek su tu da ti pokažu da bolje može biti. Nekada bih listao novine, danas prtljam po mobitelu. Ali nije sve tako loše. Pogotovo kad je za susjednim stolom žučna rasprava.

- Čuj ga kako se ponizno žali! Da kriv je on kad je loše, a kad je dobro, onda on nema zasluga. Ma nemoj!
- Šta bi ti napravio? Vidiš da ne smije dirat u ikone.
- Šta bi ja? Poslo bi na klupu sve ove, kako ih od milja zovu senatore. Nema to snage. Ili bih otišao, jebite se.
- Slažem se. Ali nije Dalić Ancelotti.
- Nije, ali nije Ancelotti lud kad Modriću daje desetak minuta po utakmici. Ne može on više. Onaj Kovačić, jedan od naših najtrofejnijih još uvijek je u fazi talenta. Bolje da se nije ženio. Brozo ko da je u šest ujutro izišo iz kasina. Šutalo? Ajax ga sjebo, unazadio. Perišić nije ono što je prije ozljede bio. Svaka njemu čast, svima njima, ali ne igraju revijalnu oproštajnu utakmicu nego jebeni turnir europskog prvenstva.
- Je, a na klupi ti Pjaca, Sučić, Stanišić! Baturina! Ej. Pa Pašalić, obojica. To bi sve grizlo na terenu. Popušilo bi svu travu i poteglo sve crte!
- Aj ne seri sad s tim kolumbijskim forama.
- Ma to više simbolično. Pojeli bi protivnike ko Bandić snijeg u Zagrebu.
- Baš. A opet, svi smo mi sad izbornici, ima nas preko tri i pol milijuna.
- Barem nismo epidemiolozi.
- Točno, ovo je bezbolnije.
- Vidiš, zato nešto treba mijenjati. Ne može jedan HNS birat izbornika, to svi mi zajedno trebamo, ko na parlamentarnim izborima.
- Aha. Pa vidi na šta nam liče i Sabor i Vlada.

Espresso za euro i pol. Vrijedi svakog centa.

14 June 2024

knjižara


U centru grada netko je otkrio nekakvu spilju. U centru? Grada? Prekopanog radi silnih instalacija i pothodnika? Da. Događa se. 

Nahrupila gomila vidjeti spilju. Mnogi s nadom da će u spilji biti pronađeno nešto jako važno, a tome obavezno treba svjedočiti. To me dosta podsjeća na onaj jedan prvi april kad su u Zagrebu kopajući Importanne pothodnik našli ćup sa zlatom. Zapravo, nisu našli, u Vjesniku su objavili da je ćup pronađen. Prvi april, san, tu je sve moguće. Iz spilje je izlazio neki lik samoprozvane sveznalice, tipa onog trgovca stolarijom što je u odnedavno susjednoj državi otkrio drevne građevine bez prozora i vrata, i držeći u rukama snop papira objašnjavao povijesnu vrijednost pronađenog. Dok se on proguravao kroz mase, neprimjetno je put ulaza u spilju dolazila ekipa speleologa i arheologa. Neprimjetno za svjetinu koja je bila usredotočena na lažnog Indianu Jonesa. Kako bih se maknuo od te gužve s ulice ulazim u poznati prostor. Knjižara i knjižnica Mladost. Visok pravokutan prostor u čijem je prizemlju knjižara, a na katu knjižnica. Izgleda kao da ste knjižaru Ljevak zrcalno udvostručili. Na pultu tražim pretraživač. To je zapravo jedan debeli katalog s popisom knjiga. Popis je otisnut na debelom masnom papiru. Na predzadnjoj stranici, nećemo sada i ovdje lomiti koplja oko toga što se smatra zadnjom i predzadnjom stranicom, formular. Na tamnoj podlozi bijeli kvadratići u koje olovkom treba upisati traženi naslov. Pritiskom na maleni svijetlo sivi pravokutnik u kojem piše "start" pokreće se pretraga i na tom istom papiru biva vidljiv popis traženih naslova. Upisujem prezime Basara. Nema. Zašto sam tražio išta od Basare ne znam. U međuvremenu se u knjižari pojavio lik koji nudi uvezane godišnjake izdanja Starta. Traži neveliku sumu novca "samo da ih se riješi". Objašnjavam mu da pored današnjeg interneta stvarno ne može taj kapital iskoristiti ni za što osim za poklon arhivu ili za potpalu. Osim toga, trebao je primijetiti da nemam plavu kutu. Da, zaboravio sam reći da svi zaposlenici knjižare nose tamno plave kute. Kad sam ih jednom ranije pitao zašto tamno plave, odgovor je bio zbog curenja tinte iz kemijskih olovaka. Nisam se usudio dodati da i tinti ima različitih boja. Vidno razočaran, lik sa Startovima izlazi iz knjižare i upada u onu masu oko spilje. Možda mu se posreći. 
 
Dok mi je pretraživač još uvijek bio u rukama, iza leđa mi se počela odvijati diskusija. Nekoliko ljudi je razmjenjivalo mišljenja o budućnosti poezije. Nisu bili optimistični.

Noćas sam prvi put ovaj mjesec sanjao nešto normalno. To normalno je očito prilično relativno. U ovom slučaju normalno je to da u snu nije bilo nikakvih nemilih agresivnih situacija. A događalo se ovih dana.

 

11 June 2024

kolač od limuna i cikle

Probudio sam se nešto mlađi. 
 
To je zbog sna u kojem sam se još mlađi ja penjao uz neku antracit sivu liticu s ciljem dosezanja visoravni, a da prije toga u kartama nisam provjerio njeno postojanje. Drugo ja je uputilo dron s kamerom iznad tog stijenja i na sva moja obojastvena zaprepaštenja umjesto visovravni s druge strane je bila padina pod kutom većim od devedeset stupnjeva. Slijedila je nova planinčuga, jednako strma i pomalo obrasla mahovinom, iza nje još jedna veća... 
 
Odustajanje nije vodilo nikuda osim natrag, natrag u restoran društvene prehrane u kojem su nas nutkali zdravim zemljastog okusa kolačima od limuna i cikle. Nastaviti dalje nije ulijevalo nikakvu nadu u pronalasku cilja osim ako cilj nije bio to beskonačno pentranje i spuštanje po sumornom terenu. 
 
Ova spoznaja je bila toliko obeshrabrujuća da sam se probudio prije svog vremena.

22 May 2024

oslobođenje radničkih novina


 

Zvalo me iz Oslobođenja da kad sam u prilici navratim do njih kako bi mi uručili svoju monografiju kao neku vrstu zahvalnice i nagrade, i da nakon toga odem do likovne akademije i preuzmem jednu grafičku mapu iz istih razloga. Prošlo je od tog poziva sigurno nekoliko vremena i meni se ukaže prilika otići do njih. Malo je neobično, ne malo, puno je neobično da se redakcija nekih sarajevskih novina smjestila u bivšu  brezansku osnovnu školu baš kao što je neobično da me tamo dosta njih prepoznaje i pozdravlja, predstavljaju mi neke koje nisam stigao upoznati, a ja ne da nisam stigao te neke upoznati, ja ni ove koji me s njima upoznaju uopće ne znam. Uglavnom, doveli su me do drugog kata i velike kancelarije u kojoj mi se direktor, nakon što mi je uručio nagradu, hvalio pogledom na stadion, a meni se sad čini da je to isti onaj prozor kroz koji sam gledao kad sam došao na razgovor za poći u školu i na čijem prozoru sam vidio goluba s dvije noge. Golubovi u mojoj glavi su ih imali po četiri, a što sam bio rekao i pedagogu, psihologu, kome li sam već to tada sa šest friško navršenih godina na pitanje o golubovima i nogama mogao i trebao reći.

Sad sjedim i razmišljam. Ja stvarno ne vidim zašto bi meni jedno Oslobođenje zvalo da mi pokloni išta, ne znam zašto bi uopće imali moj broj telefona jer ja s redakcijama svih novina na svijetu imam veze samo preko Radničkih novina, glasila Saveza samostalnih sindikata Hrvatske. A i to samo preko Student servisa.

Redakcija Radničkih novina je bila u dvorištu iza zgrade sindikata (ovo "sindikata" je množina jer je to bila zgrada svih sindikata), današnje Tvornice kulture, a ja sam tamo bio u funkciji pomoćnog dostavljača, zaposlenog na studentski ugovor. Posao naslijedio od Hambe kojem se taj posao više nije dao raditi. Opis posla pomoćnog dostavljača bio je nošenje kuverti po određenim gradskim, republičkim i partijskim ustanovama i sjedištima po gradu. Za sve teže od dvije knjige zadužen je bio skladištar i dostavljač Dubravko. Natovarili bismo tih nekoliko paketa knjiga vlastitog izdanja i vozili gradom do odredišta. Radni dan u Radničkim novinama počinjao mi je na kiosku ispred zgrade sindikata. Danas je na tom mjestu moderniji kiosk s većim asortimanom prehrambenih i neprehrambenih proizvoda koji s tiskovinama nema veze nego li nekadašnji Unikonzumi. Na kiosku bih uzimao po par Vjesnika i Borbi, prolazio pored restorana društvene prehrane, to je onaj prostor koji je sad Konzumov dućan, i odlazio u dvorišnu zgradu na prvi kat do kancelarije sekretarice direktora. Tamo bi me čekala kava uz koju sam prelistavao Vjesnik sa zadržavanjem na zanimljivim vijestima i člancima koje bih čitao. Direktor je na posao, naravno, kasnio. Za razliku od novinara koji su uvijek mogli biti negdje na zadatku, ovaj nije imao opravdanja za kašnjenje osim kad je morao na partijski sastanak, a to nije bilo baš tako često, i kao što ni promet krajem osamdesetih nije bio nesnosno opterećen da bi se kašnjenje pravdalo. Tim se kašnjenjem jednostavno pokazivala moć. Prezimena Božene se ne sjećam, a Anđelku pamtim jer su je zbog prezimena zvali Zeko, prezivala se Potočić. Tu su bile i Vanja Graovac i Gordana Popović, kasnije poznatija kao Jankova mama. S njima je u kancelariji sjedio Edi Gržičić, a po redakciji su se, kad nisu na zadatku, motali Majnarić, Bosiljko Domazet i još neki. Nikša bi najrjeđe svraćao jer ne možeš fotografiju izmislit sjedeći u redakciji. Jednom prilikom mi je ispričao kako su mu narančastog stojadina makarske registracije u sred Zagreba obili fah-idioti. Kradljivci auto radio prijemnika bili su toliko u svom filmu da su mu maznuli radio od kojih pedesetak maraka, a foto opremu na stražnjem sicu nisu ni pogledali. Oprema je vrijedila nekoliko tisuća istih tih njemačkih maraka. Najtiši od svih bio je grafički, Nenad Pejušković.

O sarajevskoj likovnoj akademiji znam još manje. Likovna akademija prepuna nedovršenih radova, po podu alata skoro kao u podrumu kuće roditelja mi mojih, uz zidove prislonjeni veliki formati, neki poluodbačeni namještaj, kao ne treba nam više, ali možda se predomislimo pa smo ga zato ostavili po hodnicima. Cijela akademija sa svojim učionicama, radionicama, crtaonicama i ateljeima nekako je postavljena kružno. Kako mi se ta obećana grafička mapa našla u rukama ne znam, ali znam da se dok sam je pregledavao u dnu hodnika odvijala prava mala drama. Jedan lik mlađih srednjih godina u sivim hlačama na crtu pucao je iz pištolja direktno u vlastitu nogu. Nikako to nije izgledalo slučajno jer je pucao dva puta. Onda se obratio nama koji smo upravo otkrivali neke minijature skrivene ispod metalnih utega. Te minijature nisu bile skrivane nego je to bio način prešanja rada specifične tehnike nanašanja i lijepljenja obojane piljevine na dasku. Pokušavao nam je objasniti da je ono pucanje u nogu performans i da nema rana kao što nema ni rupa na hlačama. Stvarno ih nije bilo. Jedina čvrsta slika na akademiji koju sam mogao prepoznati jest ta da je cijela akademija nalik zagrebačkim Ateljeima Žitnjak.

I tako. Odlazimo. Sjedim na suvozačkom mjestu s dvjema knjigama u krilu i pratim kako se ispred nas zamata autoput, a krajolici sa strane se odmotavaju dok se vozimo za Zagreb. Ispod oka pogledavam vozačicu s kojom sam se smijehom čudio situacijama apsurda i u Oslobođenju i na likovnoj akademiji. Nemam pojma ni tko je ona.

I tako. Sjedim. Sjedim i čudom se čudim ovom izletu. Možda je cijelom ovom neobičnom noćašnjem putu kumovala salama od crne slavonske svinje koju sam pojeo za večeru. Salamu, ne cijelu svinju.


10 May 2024

stric neven i perelmanova slutnja

Neku večer, u smiraju rođendanske sjedeljke, šezdeset peti je, takva je kondicija i takav je koncept, društvo se već podosta rasulo i ostalo samo nas par u razgovoru. Posljednje piće prije nego li se rastanemo i svak svojim putem krene. Činjenica jest da smo svi u istom smjeru, ali ne može se na ulici kao za stolom. 

Nekako smo s knjiga, književnika i kjniževnosti prešli na zanimljive predmete na fakultetima, na znanost i znanstvenike, i na tom putu se našli na razmeđi između filozofije i matematike i tamo naletjeli na logiku pa od Aristotela preko Leibnitza, Cantora i Boolea završili na Betrandu Russellu i matematičkoj logici. Zaključak je manje-više bio da su svi matematičari malo pomaknuti u odnosu na realan svijet, a Neven se sjetio jednog, ne svog sina nego sigurno najvećeg živućeg matematičara, Grigorija Perelmana. Onog ruskog matematičara koji je shvatio kako funkcionira svijet pa su mu se nakon te spoznaje na vrh glave popeli i svjetski najpriznatiji univerziteti i milijunske nagrade za rješenja do tad nerješivih problema. Umjesto držanja predavanja po prestižnim sveučilišnim dvoranama odabrao je miran život u nekoj kavkaskoj zabiti. Mene to odmah podsjetilo na jedan, tako su ga neki okarakterizirali, matematički detektivski roman, roman Apostolosa Dioxiadisa, Stric Petros i Goldbachova slutnja. Spomenem ga u nadi da ga je još netko čitao, ali ništa. Priznam da nemam niti jedan primjerak iako sam ih u ovom stoljeću kupio šest komada. Ne odjednom, nego svaki sljedeći put nakon što se pojavljivao netko kome sam tu knjigu jednostavno morao pokloniti. I tako jednom previše.

Rastali se u miru i slozi, a ja došao kući i, šta ću, vrag mi ne da mira, ajd na Google. I tamo imam šta vidit. U Vlaškoj, u antikvarijatu Crveni Peristil imaju Strica Petrosa. Nije da pored ne prolazim nego barem jednom tjedno, ali tko će se sjetit tražit sve knjige koje su bile došle i ošle, usput traga ostavile da bi ih rado ponovo sreo. Danas otišao do antikvarijata, vele da stvarno imaju, ali samo jednu. Ova, sedma, kuću neće napustiti. Neven će svoj primjerak dobiti čim se pojavi sljedeća. A uvjeren sam da hoće.

 
 
Ako vam se čini da Apostolos Dioxiadis sliči na Pabla Escobara iz serije Narcos, a kojeg je glumio Wagner Moura, u pravu ste.

6 May 2024

zamislite

Zamislite da svaki put kad kažete ili napišete "zamislite", vi se sjetite Duška Radovića? Možete to zamislit? Sad zamislite sve ovo dalje.

Zamislite da po poslijekišnom predvečerju, u neki plavkasto crvenkast suton sporovozni vlak trećeg razreda stiže na zagrebački glavni kolodvor. Iz vlaka izlazim i pogledom tražim parkirani bicikl. Gradska se javna rasvjeta ljeska o mokri zakrpama prošarani asfalt iz kojeg na pojedinim dijelovima izviru kamene kocke. Nađem bicikl, sjedam na njega i krenem Branimirovom. 

Zamislite da u jednom trenu, a prošlo je ve nekoliko minuta, već sam kod Kraševe tvornice po kojoj cijela ulica miriši po čokoladi, shvatim kako nemam ruksak s kojim sam krenuo na put i da pomislim kako bi bilo najbolje nazvati kolodvor, prijaviti slučaj s konkretnim podacima: broj vlaka i relacija, posljednje sjedalo na lijevoj strani otvorenog vagona i opis ruksaka: neugledan malen ruksak od velura sadržaja beznačajnijeg i od njega samoga. Onda zamislite i da pomislim kako je unatoč formi i sadržaju možda bolje vratiti se pa ako je vlak još na peronu, provjeriti je li ruksak još na sjedalu na kojem sam ga ostavio. Jeste sve to zamislili? Jeste? Dobro. Sad to malo zaboravite jer idemo dalje.

Zamislite da ste u galeriji poput Grete u Ilici. Zamislili ste? Onda zamislite da u toj galeriji izložbu svojih minijatura (ne pitajte me kakvih jer ako ne znate, otkrit ćete na otvorenju) imaju Petra i Mejra? Jeste i to zamislili? Jeste? Da, malo je neobično, ali tko vas pita. E sad ovako. U galeriji su neke kartonske šljokicama oblijepljene mini kućice-dvorci, prozori na njima su s roletama griljama, a iza svakih grilja po dva su malena portreta. Jeste i to zamislili? Dobro. A sad u galeriju dodajmo par redova bijelih drvenih stolaca s naslonjačima, dodajmo neku miješanu ekipu što s televizije, što iz Daruvara, Krešo, Kruno i Oliva, i dodajmo još i Alema u zadnjem redu. Zamislili? OK. Od njega žicam cigaretu jer sam svoje dao nekom liku koji žuri u Samobor u posjet bolesnoj majci. Alem vadi neku široku kutiju Marlbora, dvostruko širu od uobičajene, nudi mi: "uzmi koliko ti treba, uzmi sve, imam to slučajno". Uzimam par komada jer možda će još nekom trebati pa nek Alem ima da ne moraju mene pitanjima maltretirati i odlazim do prozora. Sad zamislite da kroz prozor vidim Wartburg karavan i u njemu gomila djece, žena i muškaraca od kojih mi neki mašu i pokazuju na unutrašnjost auta. Zamislite sad da ja iziđem van, odem do auta, a unutra, zamislite, vidim svoj ruksak, otvoren i prazan, ali moj.

Jeste sve zamislili? E, vidite, za razliku od vas, ja to sve nisam uopće morao zamišljati. Ja sanjao.


4 May 2024

3. maj


Dnevni party na baušteli? Moguće je, naravno, samo ta bauštela treba biti na rubu grada, nešto kao pokojna sveučilišna bolnica, a rub grada treba biti stambeno već podosta izgrađen četverokatnicama obloženim crvenom fasadnom ciglom kakvih se, zgrada, ne samo cigli, dade vidjeti u osječkom naselju Jug II za ovu priliku smještenom na Žitnjak. Cijelu kompoziciju krasi nekoliko nebodera. Na rubu takvog kvarta na rubu takvog grada treba biti bauštela da bi se na njoj mogla raditi dnevna zabava. 
 
A bauštela - kostur. Vanjskih, fasadnih zidova nema, samo je metalna konstrukcija tu. Bit će za vješanje nekih panela, staklenih ili tko zna kakvih ploha. U prizemlju su veliki prostori zahoda, kao da nekoliko školskih učionica spojiš prolazima i načičkaš pisoarima i kabinama sa wc školjkama. Dugački hodnici su široki i mračni. Na katovima iznad, a ima ih jedno četri-pet, nepravilna je to neka gradnja s polukatovima i prijelazima, otvoreni su prostori s ponekom rupom u podu ili stropu s improviziranim ljestvama za proputovanje i komunikaciju. 
 
Osim prostora zabave, zanimljiv je i sastav uzvanika. Većina je blast-from-the-past ajtijevaca koji su od golobradih nadobudnih friško diplomiranih otimista postali sredovječni i pomalo zapušteni realisti. Dio ih dolazi iz drugih krajeva moje povijesti, neki su sportskog porijekla, neke i neki umjetničkog, a neke prilično intimnog, stvarnog ili zamišljanog. Ima ih i iz presjeka nekih od navedenih skupova. Ima tu i raspuštenih nervoznih pasa od kojih je bijeg jedino moguć skokom s drugog kata kroz razvučene štrikove za sušenje rublja. Užasno riskantno. Evo se ježim na samu pomisao i sad dok ovo bilježim. Ona skočila, doskočila i gleda me. Ja odvagujem rizike, a ona dobacuje: "nije to tako strašno". U tom trenu sam se osjećao kao kad Brka cima rukohvat mosta nad rijekom i uvjerava suputnike da bi on preko tog mosta klimavog ko babin zub provezao autobus. Okrenem se na drugu stanu i tamo nađem spas: gomila iskipanog šljunka dosezala je sredinu prvog kata pa je skok bio prihvatljiv. 
 
Ona me, naravno, pričekala i odvela do nekog svog društva koje je još u neograđenom dvorištu. Jedna joj skroz mokra kolegica pokušava skrenuti na sebe pažnju svih prisutnih. Uspijeva. Wet-look pali u skoro svim situacijama. Odlazimo opet prema ulazu. U zraku je visilo "neš ti meni nju gledat!" Valjda ovaj put nećemo naletit na psa. U hodniku pozdravljam neke bivše kolege, pitamo jedni druge za zdravlje iako nas za to briga kao za lanjski snijeg. Hodamo i kao da tražimo nešto, a ja uopće ne znam što. Možda to zapravo nije ni važno ako to nešto što ne znaš što je tražiš s nekim s kim ti je dobro i lijepo.
 
Bio zaspao pored otvorenog prozora, a to je noćas zahtijevalo dobar jorgan ili deblju deku. Ili barem dublji san. Pogotovo u trenutku kad i ovaj 3. maj ode u povijest.